tisdag 12 maj 2009

Nu blir ja doktor....?

Nova är inte alls fräsch. Hon bara ligger på golvet och ojjar sig, ögonen är bara halvvakna på nått vis. Aj aj, säjer hon emellanåt och pekar på ryggen. På förmiddan tänkte jag att det var lika bra att ringa Vårdcentralen. Sagt och gjort. Sköterkan tyckte vi skulle komma in och kolla upp det hela. Halv två skulle vi va där.

Sköterskan som gick förbi när vi väntade sa: Usch, va hon låter illa, ser inte alls pigg ut. Tur att hon fick komma...

När vi äntligen kom in var det en kvinna som tog emot. Lage syntes inte till nånstans....Hon "spännte öga i me" och frågade: Vad är problemet du vill ha hjälp med. Försökte förklara att hon var så slö och olik sig mot annars när hon har hög feber. Kvinnan lyssnade på hjärta, lungor, allt var "perfekt". När hon skulle titta i halsen frågade hon 2 åringen om hon kunde gapa. Ni kan ju gissa hur Nova gjorde. ..Jajamen, höll igen munnen. Jaha, då sket hon i att undersöka halsen. Någon snabbsänka var heller inte lönt att ta. Enligt hennes metod var det inget fel på henne......

Jag blev besviken, tycker åtmindstånde att man ska undersöka halsen ordentligt och ta en snabbsänka. Nej, kom tillbaka på tors eller fre var receptet. (då är jag förhoppningsvis i Stockholm?) Det förstår jag att man inte kan ge ut mediciner om man inte har nått fel. Men hade hon gjort de här undersökningarna och sagt att allt såg bra ut, då har jag varit nöjd. Det är ju inte så att man springer och tar upp läkar tid varje gång barnen har feber. Det här var ju för att jag ser en skillnad mot annars när hon har feber, men det var inte värt nåt?.....

Till slut fräste hon till mig att NOG kunde hon sticka barnet om det var så viktigt, men det gjorde ingen nytta! Nej, sa jag, du har ju beslutat att hon inte är sjuk. TACK Å HEJ....

1 kommentar:

  1. förbannade BREDBYNS VÅRDCENTRAL!!! Du skulle ha tagit fram reptilhjärnan i dig å frågat OM hon verkligen valt rätt yrke!? Eller hade kärringen fått för lite kuk på sista året.. Nä du syrran RING dit i morrn bitti och STÅ på dig. Annars kan jag med nöje ringa åt dig... KRAM

    SvaraRadera