söndag 20 augusti 2017

Jag har läst på!

Tjo ho!

Alltså det här med löpning är en hel vetenskap. Jag har börjat läsa lite om löpning och det är faktiskt ganska intressant hur man går tillväga för att förbättra sin löpning.....Det är som sagt inte bara att sprätta på sig löparskorna å fara ut å kute hur som helst. NEJ, det ska vara progressiv träning, långdistansträning, fartlek, målsättningstempo, intervallträning osv osv 😎😎 Att variera träningen är visst viktigt för att kunna förbättra formen.

Så här står det om långdistansträning:

Långdistans
Ett långpass innebär att man är ute en längre sträcka än vad ett normalt joggingpass är. Syftet med långdistansträning är att anpassa kroppen till långvarigt arbete. Ett långpass kan vara från 45 minuter för en mindre tränad upp till flera timmar för en ultralöpare. Med långpass förbättrar man främst muskelns förmåga att effektivt utnyttja syre och därmed orkar man springa mycket längre. Dessutom stärks skelett, leder och senor för långvarigt arbete. Långdistans kan sägas utgöra bas för att orka med intensivare träning och bör domineras under grundträningsperioden.
Långdistans gör alltså att man orkar med intensivare träning!! Sagt och gjort - då fick dagens motionsrunda bli ett långdistanspass 1.5 MIL närmare bestämt. Härligt!! 
Enligt "sidan" om löpning som jag följer så ska långdistanspasset hålla en fart mellan 5.30 till 6.30 per km. Så jag körde mitt emellan 👍 Och imorgon tar jag en välförtjänt VILODAG från träningen. Kändes att det var tredje dagen i rad jag sprang! 

Nu mot duschen 
/Puss å kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar