söndag 10 januari 2010

När man får oväntat besök.....

Idag fick jag oväntat besök av det otrevligare slaget! Ja, inte killarna som kom, dom såg både snygga och trevliga ut men dom kom inte för att dricka kaffe.......Nä, Brandkåren har oftast annat i tankarna när dom är i farten! En soteld lyckades locka hit både Sidensjö och Bredbyns brandmän. Tur att det är uppmärksamma människor som bor här i byn.

När jag var och hemtjänstade i godan ro och sambon va på hockey träning brann det för fullt uppe i skorstenen. Svärfar kom som tur var till undsättning. Jag fick nys om branden och älgade iväg hem för att kolla om jag "gatt" utrymma huset, men det behövdes såklart inte. Snyggingarna från Sidensjös brandkår var överallt, uppe, inne, nere i källarn, på taket, på vinden mm.....Grabbarna rensade ut alla brinnande "kakor" ur skorstenen. Dom sökte överallt runt muren inne i huset efter eventuell brand men hittade ingen, frid och fröjd! En sak fick jag lära mig av dessa Sidensjö killar: Och det är att sidensjö brandkår ÄR bättre än Bredbyns....... är det sant? Jo, ringer man Brandkåren så kommer alltid Sidensjö fram minst en kvart i före, eftersom Bredbygänget bara sitter och fikar.......(tro vad ni vill om detta! Det var i alla fall Räddningsledarn som sa det....) Om det mot förmodan skulle börja brinna igen, måste jag nog bjuda dessa charmörer på kaffe......det vore trevligt!
Tur att det inte slutade så här......
Vad blev summan av det hela då?? Jo, först fick vi ett stinkande hus och sen fick vi dessutom eldningsförbud, så i denna stund gynnar vi elbolaget.....

Förutom denna lilla fadäs har helgen förflutit i vanlig stil. På Lördagskvällen gick vi till Rickard och gratulerade honom på födelsedagen. Han hade bullat upp med gott fika och tårtor, trevligt.....Sen har både Elin Näsström och Ida Hellholm blivit lite äldre också......GRATTIS i efterskott!! Nu är det Söndagkväll och jag har skickat Sambon till Stockholm så jag får lite lugn och ro och förresten måste jag kolla skorstenen så det inte har börjat brinna igen! Tack för mig.....

Ps...
"Känns fortfarande lite surt att det måste till en brand för att locka en massa sötnosar till Skorped"


4 kommentarer:

  1. Visst va det på fredag som Rickard fyllde år? Annars börjar jag bli snurrig!
    Vilken himla tur att det gick bra idag!!
    Nu är även jag gräsänka...
    Ha´re bra!

    SvaraRadera
  2. Meen gud förbanne!!! Jag trodde i min enfald att jag va den enda av Lygdmans som gillar att elda upp saker!! TUR att det gick bra.. Men det har vart hemsk rök från er ett bra tag, int elda je vä sur ven???

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hoppsan! Rickard fyllde såklart år på fredan....Han fick bli en dag yngre i mitt inlägg..

    Vad veden beträffar så eldar jag bara med PRIMA TORR ved, vunnit på fjolårets vedlotteri....hm

    SvaraRadera