onsdag 13 januari 2010

En dag med ny lärdom...

Ännu en dag till handlingarna......Vad har denna dag inbringat då? Jo, jag har varit på Bredbyn och förkovrat mig. Nu jämarn gott folk ska hemtjänsten datoriseras.....Utvecklingen går framåt även i ett yrke där man ska kunna koka en "tjvaraväling" Undra om mobipen som systemet heter kan hjälpa till med vällingkoket? Knappast....Det hela går ut på att vi vårdare ska bära med oss en datapenna när vi är ute och hemtjänstar. Väl framme hos vårdtagaren scannar man in sig och sen ska man registrera allt vad man gör, tex personlig hygien, frukost, dusch, toabesök mm...sen när man går ut scannar man ut sig och fortsätter till nästa gamling osv. När dagen är slut dockar man in pennan i "boet" och all information om vårdtagaren hamnar i ett datasystem där man sen kan läsa precis vad som uträttats och hur lång tid det tog....Syftet med det hela ska vara att "säkra" vården och dokumtera så att de beviljade hjälpinsatserna blir rätt. Som utbildaren sa: Man kan bevisa att man verkligen varit där......Det trodde jag va en självklarhet! Att man går till dom man ska. Men tydligen är det inte så.....Måste va ett storstadsproblem?

I alla fall ska det bli ytterligare utbildning om denna Mobipen och sen i Mars drar väl karusellen igång. Hoppas det finns en ruta att scanna i när man kokat "tjvaravälingen"....Den tar ju längre tid än en vanlig slätvälling.......
Tro vad en sån här gammal gubbe tycker om det hela.....


Slut om detta! Är det nån som undrar hur det gick med skorstensbranden? Jo, eldingsförbudet gäller än och elmätarn tickar på för fulla muggar! Men på fredag dyker förhoppningsvis sotarn in och godkänner eldning igen. Men branden gjorde en fögan lite mörkrädd. På Söndagskvällen va det inte lätt att somna. Jag hade till och med bjudit in en ny partner till sovrummet eftersom sambon åkt till Stockholm. En "stenhård" kamrat, 40cm lång och en diameter på 25cm......Han fick dela säng med mig. En riktigt trevlig typ som kallas Herr Brandsläckare....Ja, det är sant! Sen barnen somnat smög jag ner i källarn och hämtade upp Novas lotterivinst, brandsläckarn. Jag utrustade mig även med både pannlampa och en vanlig ficklampa. Sen låg jag och tänkte ut olika flyktvägar om det skulle börja brinna! Jobbigt......Men såklart var det lugnt på brandfronten och nu har rädslan försvunnit! Tur.....


God night!

1 kommentar:

  1. Bra att du är rustad i sängkammarn - blir det kallt har du ju en brandfilt att svepa om dig också!!
    Jag nästan förstod att det va Nova Näs som ringde igår... IDag va det en ny som ringde just när jag satt mig och börjat trampa... då va det sambon som terroriserade mig. Han ringde på mobilen sen och då fick han ju höra hur duktig jag va...! Snart är det helg - skönt att du är ledig. Ang pennan ni ska scanna med - blir det en tatoo i arslet på varje pensionär så ni kan bevisa att ni varit hos rätt människa??
    Ha´re bra!!

    SvaraRadera